Review Fileunder.nl – Album BRANDY ZDAN

En toen was er plots ene Brandy Zdan aan het muziekfront. Nou ja plots, ze was eerder de helft van het duo Twilight Hotel. Had ik even gemist… En de drie eerdere EP’s die ze al uitbracht onder eigen naam had ik ook even gemist. Brandy Zdans gelijknamige debuut kwam hier echter hard binnen. Er zijn veel muzikanten die een eigen draai aan platgetreden paden proberen te geven, maar er zijn weinigen die ook daadwerkelijk iets toevoegen. Vaak is het te geforceerd. Het platgetreden pad is in dit geval de alt.country en folk. De mix van beide kennen we uiteraard wel, maar een variant met elektronica en rock die me ook nog bevalt kan ik me niet voor de geest halen. Brandy Zdan schreef de prima songs zelf. Bovendien is ze een verdienstelijke muzikant die naast de gitaar allerlei toetseninstrumenten en percussie in haar rugzak heeft. Voor de productie tekende Teddy Morgan; hij weet alle tonen op de juiste plaats en vooral in balans te zetten. Ondertussen laat ook hij even horen de nodige instrumenten te beheersen. Dan zijn er nog meer muzikanten zoals Little Brave en twee leden van My Morning Jacket (Tom Blankenship en Carl Broemel). Maar ondanks dat het een drukke bedoening lijkt is dit niet op deze plaat te horen. De elf liedjes zijn optimaal verrijkt om tot maximum resultaat te komen, maar toch is het klein gehouden. Opener “Back On You” begint met een simpel basriedeltje, maar groeit uit tot een ritmische pop.alt.country-song waarin Zdan je met haar stem ophitst. Hierna rockt het lekker in “Dawn Is My Enemy” waar PJ Harvey mee lijkt te kijken, maar waar Zdan de touwtjes in handen heeft. Ze laat je smachten naar meer. Zo kan ik doorgaan tot de afsluiter “More Of A Man”, dat in het begin van de song muziek uit een digitaal doosje lijkt, maar waar de analoge instrumenten langzaam grip krijgen en vooral Zdan je omhelst. Zdan heeft veel te geven en dat laat ze op dit album maximaal horen. Wat een plaat!

File: Brandy Zdan – Brandy Zdan
File Under: Hokjes overstijgend